ВТОРОТО ПРИШЕСТВИЕ И ВЪЗКРЕСЕНИЕТО


СЪДЪРЖАНИЕ:

ЧАСТ 1 -  НОВОЗАВЕТНИТЕ СВИДЕТЕЛСТВА ЗА ЕДНО ВЪЗКРЕСЕНИЕ НА ПРАВЕДНИТЕ И НЕПРАВЕДНИТЕ.
1. ПРИТЧИТЕ НА ИИСУС

2. ПОУЧЕНИЕТО НА ИИСУС ЗА ВЪЗКРЕСЕНИЯТА
3. ПОУЧЕНИЕТО НА ИИСУС ЗА ВТОРОТО ПРИШЕСТВИЕ
4. ПОУЧЕНИЕТО НА АПОСТОЛ ПАВЕЛ В ПЪРВОТО ПОСЛАНИЕ КЪМ СОЛУНЦИТЕ


5. ПОУЧЕНИЕТО НА АПОСТОЛ ПАВЕЛ ВЪВ ВТОРОТО ПОСЛАНИЕ КЪМ СОЛУНЦИТЕ 
6. ПОУЧЕНИЕТО НА АПОСТОЛ ПАВЕЛ КЪМ КОРИНТЯНИТЕ
7. EДНО ВЪЗКРЕСЕНИЕ В КРАЯ НА ВРЕМЕНАТА

ЧАСТ 2 - ТЪЛКУВАНЕ НА 20 ГЛАВА НА ОТКРОВЕНИЕТО НА АПОСТОЛ ЙОАН
1. АПОКАЛИПТИЧНИЯ СТИЛ В КНИГАТА ОТКРОВЕНИЕ
2. ПРОРОЧЕСТВАТА В НОВИЯ ЗАВЕТ
3. КАКВО РАЗБИРАМЕ ПОД „1000 ГОДИНИ”
4. ПЪРВОТО ВЪЗКРЕСЕНИЕ
5. ВРЪЗВАНЕТО НА САТАНА
6. ДОИЗЯСНЯВАНЕ НА НЯКОИ ВЪПРОСИ ВЪВ ВРЪЗКА С ВРЪЗВАНЕТО НА САТАНА
7. ПРОКЛЕТ КОЙТО ПРИБАВИ ИЛИ ОТНЕМЕ





ЧАСТ 1

Новозаветните свидетелства за едно възкресение на праведните и неправедните.
  

-1-

ПРИТЧИТЕ НА ИИСУС

Задавали ли сте си въпроса защо Иисус говореше в притчи и какво искаше да каже с тях? В едно от евангелията Той самият дава отговор на този въпрос:

Всичко това Исус изказа на народа с притчи, и без притчи не им говореше; за да се изпълни реченото чрез пророка, който казва: - "Ще отворя устата Си в притчи; Ще изкажа скритото още от създанието на света". Мат. 13:34-35

Нека да видим каква тайна ще ни разкрие Иисус чрез следната притча:

Друга притча им предложи, като каза: Небесното царство се оприличава на човек, който е посял добро семе на нивата си; но, когато спяха човеците, неприятелят му дойде и пося плевели между житото, и си отиде. И когато поникна стволът и завърза плод, тогава се появиха и плевелите. А слугите на домакина дойдоха и му казаха: Господине, не пося ли ти добро семе на нивата си? тогова откъде са плевелите? Той им каза: Някой неприятел е сторил това. А слугите му казаха: Като е тъй искаш ли да идем да го оплевим? А той каза: Не искам; да не би, като плевите плевелите, да изскубете заедно с тях и житото. Оставете да растат и двете заедно до жетва; а във време на жетва ще река на жетварите: Съберете първо плевелите, и вържете ги на снопове за изгаряне, а житото приберете в житницата ми. Мат. 13:24-30

Ето и тълкуванието на притчата, дадено от самия Иисус:

Тогава Той остави народа и дойде в къщи. И учениците Му се приближиха при Него и казаха: Обясни ни притчата за плевелите на нивата. А в отговор Той каза: Сеячът на доброто семе е Човешкият Син; нивата е светът; доброто семе, това са чадата на царството; а плевелите са чадата на лукавия; неприятелят, който ги пося, е дяволът; жетвата е свършекът на века; а жетварите са ангели. И тъй, както събират плевелите и ги изгарят в огън, така ще бъде и при свършека на века. Човешкият Син ще изпрати ангелите Си, които ще съберат от царството Му всичко що съблазнява, и ония, които вършат беззаконие, и ще ги хвърлят в огнената пещ; там ще бъде плач и скърцане със зъби. Тогава праведните ще блеснат като слънцето в царството на Отца си. Който има уши [да слуша], нека слуша. Мат. 13:36-43

Иисус обяснява преобразите в притчата. Жетвата е свършекът на века. Тогава неправедните ще бъдат хвърлени в огненото езеро, а праведните ще бъдат при Бога. От разясненията на Иисус се вижда, че той говори за едно възкресение на праведните и неправедните.

Ето и още една прича, която Иисус разтълкува по същия начин:

Небесното царство прилича още на мрежа, хвърлена в езерото, която събира риби от всякакъв вид, и, като се напълни изтеглиха я на брега, седнаха и прибраха добрите в съдове, а лошите изхвърлиха. Така ще бъде и при свършека на века; ангелите ще излязат и ще отлъчат нечестивите измежду праведните, и ще ги хвърлят в огнената пещ; там ще бъде плач и скърцане със зъби, [Исус им казва]: Разбрахте ли всичко това? Те Му казват: Разбрахме. Мат. 13:47-51
Изтеглянето на мрежата е преобраз на възкресението при свършека на века. Лошата риба са неправедните, които ще бъдат хвърлени в огнаната пещ. Иисус говори за едно изтегляне на мрежата - едно възкресение на праведните и неправедните.


-2-

ПОУЧЕНИЕТО НА ИИСУС ОТНОСНО ВЪЗКРЕСЕНИЯТА

В евангелието на Йоан Иисус поучава за три вида възкресения. Първият вид възкресение - това са чудесата, които Той правеше, като възкресяваше починали и ги връщаше на близките им. Вторият вид възкресение е духовното възкресение - това е новорождението на тези, които вярват в Него. Третият вид е възкресението на мъртвите от гробовете в края на времената. 

Затова Исус им рече: Истина, истина ви казвам, не може Синът да върши от само Себе Си нищо, освен това, което вижда да върши Отец; понеже каквото върши Той, подобно и Синът го върши. Йоан 5:19

ИИСУС ГОВОРИ ЗА ВЪЗКРЕСЕНИЕТО КАТО ИЗЦЕЛИТЕЛНО ЧУДО

Защото Отец люби Сина, и Му показва все що върши сам; ще Му показва и от тия по-големи работи, за да се чудите вие. Понеже както Отец възкресява мъртвите и ги съживява, така и Синът съживява, тия които иска. Защото, нито Отец не съди никого, но е дал на Сина да съди всички, за да почитат всички Сина, както почитат Отца. Който не почита Сина, не почита Отца, Който Го е пратил. Йоан 5:20-23

ИИСУС ГОВОРИ ЗА НОВОРОЖДЕНИЕТО КАТО ЗА ВЪЗКРЕСЕНИЕ

Истина, истина ви казвам, който слуша Моето учение, и вярва в Този, Който Ме е пратил, има вечен живот, и няма да дойде на съд, но е преминал от смъртта в живота. Истина, истина ви казвам, иде час, и сега е, когато мъртвите ще чуят гласа на Божия Син, и които го чуят ще живеят. Защото, както Отец има живот в Себе Си, също така е дал и на Сина да има живот в Себе Си; и дал Му е власт да извършва съдба, защото е Човешкият Син. Йоан 5:24-27

ИИСУС ГОВОРИ ЗА ЕДНО ВЪЗКРЕСЕНИЕ ОТ ГРОБОВЕТЕ – НА ПРАВЕДНИ И НЕПРАВЕДНИ

Недейте се чуди на това; защото иде час, когато всички, които са в гробовете, ще чуят гласа Му, и ще излязат; ония, които са вършили добро, ще възкръснат за живот, а които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане. Йоан 5:28-29

В 20-23 стих Иисус говори за възкресенията на мъртви, които той прави, докато е на тази земя. Това са чудесата, които Христос прави, когато връща мъртвите обратно към живот. Затова и Иисус казва, че Синът възкресява тези, които Той иска.

В 24-27 стих Иисус говори за вярващите. Те са духовно мъртвите, които са чули гласа на Сина, и са оживeли. Те са преминали от смърт в живот, чрез вяра и покoрство на Иисус. Затова Иисус казва: "иде час и СЕГА е".

В 28-29 стих Иисус има в предвид бъдеще време, затова казва: "иде час, КОГАТО". Той говори за едно възкресение на праведните и неправедните в това бъдеще време.


-3-

ПОУЧЕНИЕТО НА ИИСУС ЗА ВТОРОТО ПРИШЕСТВИЕ


Сега ще се спрем на едно от последните събития от земния живот на нашия Господ и Спасител Иисус Христос. Когато бе арестуван, Господ бе изправен на съд в дома на първосвещеника. Кои бяха присъстващите там? Нека да видим какво казва Писанието по въпроса:

А ония, които хванаха Иисуса, заведоха Го при Каиафа първосвещеника, дето бяха събрани КНИЖНИЦИТЕ и СТАРЕИТЕ. Петър пък вървеше след Него отдалеч до двора на първосвещеника; и, като влезе вътре, седна със слугите, за да види края. А ПЪРВОСВЕЩЕНИЦИТЕ и СТАРЕИТЕ и ЦЕЛИЯТ СИНЕДРИОН търсеха лъжливо свидетелство против Иисуса, за да Го умъртвят, Матея 26:57-58

Тълпите, които са следвали Иисус не са били в дома на Каиафа. Навярно от последователите на Иисус само апостол Йоан е бил в дома. Изброените присъстващи в дома на Каиафа са: книжниците и старейшините – това са първосвещениците, стареите и целия Синедрион.

Иисус на съда е кротък, не се защитава. Той се разкри на Синедреона като Месията – Божият Син.

А Той мълчеше и не отговори нищо. Първосвещеникът пак Го попита, като Му каза: Ти ли си Христос, Син на Благословения?А Исус рече: Аз съм; и ЩЕ ВИДИТЕ Човешкия Син седящ отдясно на силата и идещ с небесните облаци.Марк 14:61-62

Иисус им каза, че ще Го видят идещ с небесните облаци! Иисус каза това на Синедреона, а не на читателите на Библията. Синедреонът, който осъди Иисус, ще Го види идващ на небесните облаци. Как ще Го видят, ако не са възкресени?! Синедриона ще Го види, защото ще се изпълни казаното от Христос:

Недейте се чуди на това; защото иде час, когато всички, които са в гробовете, ще чуят гласа Му, и ще излязат; ония, които са вършили добро, ще възкръснат за живот, а които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане. Йоан 5:28-29

Когато Иисус дойде, всички ще възкръснат, включително и Синедреона. Тогава ще се сбъднат и думите от Откровение 1 глава:

Ето, иде с облаците, и ще Го види всяко око , и ония, които Го прободоха; и ще се разплачат пред Него всички земни племена. Да, амин! Откр. 1:7

Кои са онези които го прободоха? Римляните? Може би! Според мен тук става въпрос за юдеите (включително Синедреона), които прободоха Христос с ръката на римляните. Както и апостол Петър заявява: 
Него, по определената воля и предведение Божие предаден, вие хванахте и, след като приковахте с ръце на беззаконници, Го убихте; ДА 2:23

Когато Иисус дойде всички ще възкръснат и ще Го видят, включително и Синедреона. Т.е. праведните и неправедните ще възкръснат и ще видят Неговото завръщане.


-4-

ПОУЧЕНИЕТО НА АПОСТОЛ ПАВЕЛ В ПЪРВОТО ПОСЛАНИЕ КЪМ СОЛУНЦИТЕ


Християните не са в тъмнината и ще се подготвят за Господния Ден с вяра, любов и надежда. Те няма да погинат, а заедно с възкръсналите от гробовете праведници ще посрешнат Господа, за да бъдат завинаги с Него. Именно затова Павел ги утешава, да не скърбят безнадеждно за починалите братя:

А не желаем, братя, да останете в неизвестност за ония, които умират, за да не скърбите както другите, които нямат надежда. Защото, ако вярваме, че Исус умря и възкръсна, така и починалите в Исуса Бог ще приведе заедно с Него. Защото това ви казваме чрез Господното слово, че ние, които останем живи до Господното пришествие, няма да предварим починалите. Понеже сам Господ ще слезе от небето с повелителен вик, при глас на архангел и при Божия тръба; и мъртвите в Христа ще възкръснат по-напред; после ние, които сме останали живи, ще бъдем грабнати заедно с тях в облаците да посрещнем Господа във въздуха; и така ще бъдем всякога с Господа. И тъй, насърчавайте се един друг с тия думи. 1 Сол. 4:13-18

Тук Павел не споменава невярващите, защото има утеха само за вярващите. Но веднага след това, Павел разяснява каква ще бъде съдбата и на неправедните:
А за годините и времената, братя, няма нужда да ви се пише; защото вие добре знаете, че Господният ден ще дойде като крадец нощем. Когато казват: Мир и безопасност! тогава ще ги постигне внезапно погубление, като болките на непразна жена, и никак няма да избягнат. Но вие, братя, не сте в тъмнина, та да ви постигне оня ден като крадец. 1Сол. 5:1-4

С други думи при Христовото пришествие ще бъдат погубени не само войските на антихрист, които са се събрали за война, както буквално тъкуващите 20 глава на Откровението вярват. Тук се казва, че тези, които ще бъдат погубени  са хората на тъмнината, казващи: ”Мир и безопасност.” Хората в тъмнина ще бъдат изненадани от Господния ден като от крадец. Всички неправедни ще бъдат застигнати от внезапно погубление и никак няма да избягат. 

В 1 Солунци отново виждаме, че при Господното пришествие праведните ще възкръснат за да бъдат с Христос, а неправедните ще бъдат погубени.


-5- 

ПОУЧЕНИЕТО НА АПОСТОЛ ПАВЕЛ ВЪВ ВТОРОТО ПОСЛАНИЕ КЪМ СОЛУНЦИТЕ 
Във торото си писмо до солунците aп. Павел отново пише за второто пришествие:
Понеже е справедливо пред Бога да въздаде скръб на ония, които ви оскърбяват, а на вас, оскърбените, да даде утеха (както и на нас), когато се яви Господ Исус от небето със Своите силни ангели, в пламенен огън да даде възмездие на ония, които не познават Бога, и на ония, които не се покоряват на благовестието на нашия Господ Исус. Такива ще приемат за наказание вечна погибел от присъствието на Господа и от славното явление на Неговата сила, когато дойде в оня ден да се прослави в Своите светии и да се покаже чуден между всичките повярвали, (следователно и между вас, защото вие повярвахте нашето свидетелство). 2 Сол.1:6-10

Да разгледаме стиховете по-подробно. Казано е, че на тези, които оскърбяват солунците, Бог ще въздаде скръб при Второто Пришествие. Но те вече са умрели, как ще им бъде въздадено? Отговора е - Като възкръснат!

Но ще кажат други, че тук преобразно се говори за тези, които оскърбяват християните. Така да бъде. Да продължим с разглеждането на стиха.

При явяването на Господ Иисус от небето, възмездие ще бъде дадено на тези, които не познават Бога и на ония, които не се покориха на благовестието. Кои останаха неспоменати до тук? – Само праведните.

Какъв извод може да направим от казаното до тук? В стиха пише, че като дойде Иисус неправедните ще бъдат наказани с пламенен огън и вечна погибел. Когато дойде, не 1000 години след това!


-6-

ПОУЧЕНИЕТО НА АПОСТОЛ ПАВЕЛ КЪМ КОРИНТЯНИТЕ

В 1 Коринтяни 15 глава Павел описва само възкресението на вярващите. Тук той въобще не споменава кога останалите ще възкръснат. Но да видим какво по-точно описва Павел?

22 Защото, както в Адама всички умират, така и в Христа всички ще оживеят.23 Но всеки на своя ред; Христос първият плод, после, при пришествието на Христа, тия, които са Негови.24 Тогава ще бъде краят, когато ще предаде царството на Бога и Отца, след като унищожи всяко началство и всяка власт и сила.25 Защото Той трябва да царува, докато положи всички врагове под нозете Си.26 И смъртта, най-последен враг, и тя ще бъде унищожена,27 защото Бог "е покорил всичко под нозете Му". А когато ще е казал, че всичко е вече покорено, (с явно изключение на Този, Който Му е покорил всичко),28 когато казвам, ще Му е било покорено всичко, тогава и Сам Синът ще се покори на Този, Който Му е покорил всичко, за да бъде Бог все във все

.............................................................................

50 А това казвам, братя, че плът и кръв не могат да наследят Божието царство, нито тленното наследява нетленното.51 Ето, една тайна ви казвам: Не всички ще починем, но всички ще се изменим,52 в една минута, в миг на око, при последната тръба; защото тя ще затръби, и мъртвите ще възкръснат нетленни, и ние ще се изменим.53 Защото това тленното трябва да се облече в нетление, и това смъртното да се облече в безсмъртие.54 А когато това тленното се облече в безсмъртие, тогава ще се сбъдне писаното слово: "Погълната биде смъртта победоносно".55 О смърте, где ти е победата? О смърте, где ти е жилото?56 Жилото на смъртта е грехът, и силата на греха е законът;57 но благодарение Богу, Който ни дава победата чрез нашия Господ Исус Христос.58 Затова възлюбени мои братя, бъдете твърди, непоколебими, и преизобилвайте всякога в Господното дело, понеже знаете, че в Господа трудът ви не е празен.

Павел описва едно събитие. Това събитие е Второто Пришествие. При второто идване на Христос, ще изсвири последна тръба. При тази последна тръба починалите вярващи ще възкръснат, а живите ще се видоизменят. При тази последна тръба тленното ще се облече в нетление - смъртното ще се облече в безсмъртие. Когато тленното се облече в нетление и смъртното се облече в безсмъртие, тогава смъртта ще бъде победена. Когато смъртта, последния враг, бъде победена, тогава Христос ще предаде царството на Бога и Отца. Всичко това е едно събитие, което става при пришествирето на Христос.

Това, което съм описал е наблюдение на текста, а не тълкувание. Ето същото наблюдение представено под формата на въпроси, като отговорите са думите на самия aпостол Павел:

В: До кога Иисус трябва да царува?О: Докато положи всички врагове под нозете Си. (1Кор. 1:25) 
В: Кога ще положи всички врагове под нозете си?О: Когато и смъртта, най-последен враг, и тя ще бъде унищожена, (1Кор. 15:26)
В: Кога смъртта, най-последния враг ще бъде унищожена?О: Когато това тленното се облече в безсмъртие, тогава ще се сбъдне писаното слово: "Погълната биде смъртта победоносно". (1Кор. 15:54)
В: Кога това тленното ще се облече в безсмъртие?О: В една минута, в миг на око, при последната тръба; защото тя ще затръби, и мъртвите ще възкръснат нетленни, и ние ще се изменим. (1Кор. 15:52)
В: Кога ще стане това възкресение?О: Защото, както в Адама всички умират, така и в Христа всички ще оживеят. Но всеки на своя ред; Христос първият плод, после, при пришествието на Христа, тия, които са Негови. (1Кор. 15:22-23)

Това, което е описано в 1 Кор 15 гл. е събитие, което става "тогава" - по едно и също време. Ето още веднъж реда на събитията, прдставени във времева линия:


Иисус идва (1Кор 15:22-23) => Последна тръба (1Кор 15:52) => Възкресение (1Кор 15:52-53) => Смъртта, последния враг е унищожена  (1Кор 15:53-57) => Христос предава царството на Отца  (1Кор 15:24-26) 

Коринятните са нямали препратки в писмото на Павел към Откровение 20 глава, за да решат, че тези събития стават за период от 1000 години.


-7-

ЕДНО ВЪЗКРЕСЕНИЕ В КРАЯ НА ВЕКА

Teзи, които тълкуват 1000 години буквално, вярват в две възкресения. Според тях, праведници възкръсват и в двете възкресения - в първото и във второто.

На всякъде в Писанието се говори за ЕДНО възкресение. Също така се говори за ЕДНО възкресение на праведните. ЕДНО възкресение в края на века.




Йов 14:12 Така човек ляга, и не става вече; ДОКАТО НЕБЕСАТА НЕ ПРЕМИНАТ ТЕ НЯМА ДА СЕ СЪБУДЯТ, И няма да станат от съня си.
Даниил 12 глава 1 И в онова време великият княз Михаил, който се застъпва за твоите люде, ще се подигне; и ще настане време на страдание, каквото никога не е бивало откак народ съществува до онова време; и в онова време твоите люде ще се отърват, - всеки, който се намери записан в книгата. 2 И МНОЖЕСТВОТО ОТ СПЯЩИТЕ В ПРЪСТТА НА ЗЕМЯТА ЩЕ СЕ СЪБУДЯТ, ЕДНИ ЗА ВЕЧЕН ЖИВОТ, А ЕДНИ ЗА СРАМ И ВЕЧНО ПРЕЗРЕНИЕ.3 Разумните ще сияят със светлостта на простора, и ония, които обръщат мнозина в правда като звездите до вечни векове.
Матей 22:23 В същия ден дойдоха при Него садукеи, които казват, че няма възкресенИE и попитаха Го, казвайки:
Матей 22:28 И тъй, във възкресениеTO на кого от седмината ще бъде жена? защото те всички я имаха.
Матей 22:30 Защото във възкресениеTO нито се женят, нито се омъжват, но са като [Божии] ангели на небето.Матей 22:31 А за възкресениеTO на мъртвите, не сте ли чели онова, което Бог ви говори, като казва:
Марк 12:18 След това дохождат при Него садукеи, които казват, че няма възкресенИЕ; и питат Го, казвайки:
Марк 12:23 Във възкресениеТО, на кого от тях ще бъде жена? защото и седмината я имаха за жена.
Лука 14:14 и ще бъдеш блажен, защото, понеже те нямат с какво да ти отплатят, ще ти бъде отплатено във възкресениеТО на праведните.
Лука 20:27 Тогава се приближиха някои от садукеите, които твърдят, че няма възкресенИЕ, и Го попитаха, казвайки:
Лука 20:33 И тъй, във възкресениеТО, на кого от тях ще бъде жена? защото и седмината я имаха за жена.
Лука 20:35 а ония, които се удостоят да достигнат онзи свят и възкресениеТО от мъртвите, нито се женят нито се омъжват.
Лука 20:36 И не могат вече да умрат, понеже са равни на ангелите; и, като участници на възкресениеТО, са чада на Бога.
Йоан 5:28-29 28 Недейте се чуди на това; защото иде час, когато всички, които са в гробовете, ще чуят гласа Му, 29 и ще излязат; ОНИЯ, КОИТО СА ВЪРШИЛИ ДОБРО, ЩЕ ВЪЗКРЪСНАТ ЗА ЖИВОТ, А КОИТО СА ВЪРШИЛИ ЗЛО, ЩЕ ВЪЗКРЪСНАТ ЗА ОСЪЖДАНЕ.
Йоан 6:39 - 40 39 И ето волята на Този, Който Ме е пратил: от всичко, което Ми е дал, да не изгубя нищо, но да го възкреся в последния ден. 40 Защото това е волята на Отца Ми: всеки, който види Сина и повярва в Него, да има вечен живот, и Аз да го ВЪЗКРЕСЯ В ПОСЛЕДНИЯ ДЕН
Йоан 6:54 Който се храни с плътта Ми и пие кръвта Ми, има вечен живот; и Аз ще го ВЪЗКРЕСЯ В ПОСЛЕДНИЯ ДЕН.
Йоан 11:24 Казва Му Марта: Зная, че ще възкръсне във възкресениеTO на последния ден.
Йоан 11:24 Казва Му Марта: Зная, че ще възкръсне във ВЪЗКРЕСЕНИЕТО НА ПОСЛЕДНИЯ ДЕН.
Йоан 11:25 Исус й рече: Аз съм възкресениеTO и живота; който вярва в Мене, ако и да умре, ще живее;
Лука 14:14 и ще бъдеш блажен, защото, понеже те нямат с какво да ти отплатят, ще ти бъде отплатено във възкресениеТО на праведните
Деяния 4:2 възмутени за гдето те поучаваха людете и проповядваха, в името на Исуса, възкресениеTO на мъртвите
Деяния 17:32 А като чуха за възкресениеTO на мъртвите, едни се подиграваха, а други рекоха: За тоя предмет пак ще те слушаме.
Деяния 23:6 А когато Павел позна, че една част са садукеи, а другите фарисеи извика в синедриона: Братя, аз съм фарисей, син на фарисеи; съдят ме поради надеждата и учението за възкресениеTO на мъртвите.
Деяния 24:15 и че се надявам на Бога, че ще има ВЪЗКРЕСЕНИЕ НА ПРАВЕДНИ И НЕПРАВЕДНИ, което и те сами приемат.
Деяния 24:21 освен, ако е само в тоя вик, който издадох като стоях между тях: Поради учението за възкресениеTO на мъртвите ме съдите днес.
1 Коринтяни 15:12 Ако се проповядва, че Христос е възкресен от мъртвите, как казват някои между вас, че няма възкресенИЕ на мъртвите?
1 Коринтяни 15:13 Ако няма възкресенИЕ на мъртвите, то нито Христос е бил възкресен;
1 Коринтяни 15:21 Понеже, както чрез човека дойде смъртта, така чрез човека дойде възкресениеТО на мъртвите.
1 Коринтяни 15:42 Така е и възкресениеТО на мъртвите. Тялото се сее в тление, възкръсва в нетление;
1 Коринтяни 15:52 в една минута, в миг на око, при последната тръба; защото тя ще затръби, и мъртвиТЕ ще възкръснат нетленни, и ние ще се изменим.
1 Солунци 4:16-17 16 Понеже сам Господ ще слезе от небето с повелителен вик, при глас на архангел и при Божия тръба; и МЪРТВИТЕ В ХРИСТА ЩЕ ВЪЗКРЪСНАТ ПО-НАПРЕД; 17 ПОСЛЕ НИЕ, КОИТО СМЕ ОСТАНАЛИ ЖИВИ, ЩЕ БЪДЕМ ГРАБНАТИ ЗАЕДНО С ТЯХ в облаците да посрещнем Господа във въздуха; и така ще бъдем всякога с Господа.
Филипяни 3:11 дано всякак достигна възкресениеТО на мъртвите.
2 Тимотей 2:18 които се отстраниха от истината, като казват, че възкресениеТО е вече станало, та събарят вярата на някои.

Матей 13:24-30 Друга притча им предложи, като каза: Небесното царство се оприличава на човек, който е посял добро семе на нивата си; но, когато спяха човеците, неприятелят му дойде и пося плевели между житото, и си отиде. И когато поникна стволът и завърза плод, тогава се появиха и плевелите. А слугите на домакина дойдоха и му казаха: Господине, не пося ли ти добро семе на нивата си? тогова откъде са плевелите? Той им каза: Някой неприятел е сторил това. А слугите му казаха: Като е тъй искаш ли да идем да го оплевим? А той каза: Не искам; да не би, като плевите плевелите, да изскубете заедно с тях и житото. Оставете да растат и двете заедно до жетва; а във време на жетва ще река на жетварите: Съберете първо плевелите, и вържете ги на снопове за изгаряне, а житото приберете в житницата ми.
Матей 13:36-43 Тогава Той остави народа и дойде в къщи. И учениците Му се приближиха при Него и казаха: Обясни ни притчата за плевелите на нивата. А в отговор Той каза: Сеячът на доброто семе е Човешкият Син; нивата е светът; доброто семе, това са чадата на царството; а плевелите са чадата на лукавия; неприятелят, който ги пося, е дяволът; жетвата е свършекът на века; а жетварите са ангели. И тъй, както събират плевелите и ги изгарят в огън, така ще бъде и при свършека на века. Човешкият Син ще изпрати ангелите Си, които ще съберат от царството Му всичко що съблазнява, и ония, които вършат беззаконие, и ще ги хвърлят в огнената пещ; там ще бъде плач и скърцане със зъби. Тогава праведните ще блеснат като слънцето в царството на Отца си. Който има уши [да слуша], нека слуша.
Матей 13:47-51 Небесното царство прилича още на мрежа, хвърлена в езерото, която събира риби от всякакъв вид, и, като се напълни изтеглиха я на брега, седнаха и прибраха добрите в съдове, а лошите изхвърлиха. Така ще бъде и при свършека на века; ангелите ще излязат и ще отлъчат нечестивите измежду праведните, и ще ги хвърлят в огнената пещ; там ще бъде плач и скърцане със зъби, [Исус им казва]: Разбрахте ли всичко това? Те Му казват: Разбрахме.
Забележете, че навсякъде за възкресението се говори в единствено число. ЕДНО възкресение. ЕДНО възкресение на праведните. ЕДНО възкресение в края на века. 



ЧАСТ 2

Тълкувание на 20 глава на Откровението на апостол Йоан



-1-

АПОКАЛИПТИЧНИЯ СТИЛ В КНИГАТА ОТКРОВЕНИЕ

Някои тълкуват събитията в 20 глава на Откровение буквално. За тях да кажеш, че приемаш събитията за символики, означава да не вярваш в Божието слово и да го изопачаваш. Но в такъв случай те се натъкват на сериозен проблем. Ако буквалното тълкуване е вярно, къде е апокалиптичния стил на книгата? – Изгубен е! На Откровение вече се гледа вече като на хронологична книга - изброяваща последователността на бъдещите събития. Тя вече ни представя бъдещата история с буквални събития, поставени в точните времеви рамки. За апокалиптичния стил, който комуникира духовни истини и бъдещи събития чрез образи и преобрази няма място.

Как да се тълкуват събитията от Откровение 20 глава? Отговора на този въпрос може да се намери, ако се отговори на следните въпроси:

  • Защо Йоан не описва Иисус нормално, а го описва като конник с меч излизащ от устата?
  • Защо антихриста не е описан като човка, а като звяр?
  • Защо сатана е описан като змей?
  • Защо бездната е описана с врата?
  • Защо Йоан казва, че вижда души?
  • Защо Йоан казва че земята и небето бягат?
Защо е описано по този начин? Защото така ги е видял! Т.е. той не е видял сатана и да го е нарекъл змей. Той е видял змей и е знаел, че това е сатана. Йоан не е видял антихриста. Йоан е видял звяр и е знаел, че този звяр е антихриста. Йоан не е видял действителните събития. Той е видял знамение, което трябва да се изтълкува, за да се разберат действителните събития, които знамението разкрива. Сам Йоан го казва : „И видях на небето друго знамение голямо и чудно”. Той ни представя знамения, а не репортаж.

Събитията в последните глави са образно представяне на бъдещи събития, а не дословно им, буквалистично предаване.

Откровение е апокалиптична литература. Стила й е различен от всички други книги в Новия Завет. Ако някой тълкува Откровение, както тълкува посланията на ап. Павел, доста ще се обърка.



-2-

ПРОРОЧЕСТВАТА В НОВИЯ ЗАВЕТ



В Откровение 20 глава има много неща, които се отнася за бъдещето:
 – развързването на Сатана, т.е. отстъплението на християните от вярата в края на времената,- възкресението на всички мъртви, - съдът над праведните и неправедните. 
Някой може да възрази, че книгата Откровение е пророческа книга и за това 1000 годишното царство трябва да се отнася за бъдещи събития, които се предсказват, а не за настоящето. Така е, книгат Откровение е пророческа книга и в нея пише за бъдеши събития, но това не задължава всичко в нея да се отнася за бъдещето. В посланието си към Коринтяните ап. Павел разяснява каква е целта на пророчеството в новозаветната църква:


А който пророкува, той говори на човеци за назидание, за увещание и за утеха. 1 Кор. 14:3 
Защото един след друг всички можете да пророкувате, за да се поучават всички и всички да се насърчават; 1 Кор. 14:31



В Новия Завет пророчеството е за утеха, увещание, назидание, поучение и насърчение. От думите на ап. Павел виждаме, че  не е задължително пророчеството да предсказва бъдещи събития. 

В книгата Откровение виждаме да се говори за минали, настоящи и бъдеши събития. Книгата наистина е пророческа, но това не ни задължава да тълкуваме 1000 годишното царство като бъдещо събитие.


-3-

КАКВО РАЗБИРАМЕ ПОД „1000 ГОДИНИ”

Въпрос: В Откровение се споменават 1000 години. Те буквално ли трябва да се приемат или символично?

Тези 1000 години са символично представяне на безкрайното царство на Христос. В апокалиптичната литература е практика да се използва символиката на числата. Като например жената дето побягна от змея и се кри в пустинята 1260 дни. Или 144-те подпечатани от еврейския народ. Т.е.  буквално 1000 годишно царство тук на земята няма да има.

-4-

ПЪРВОТО ВЪЗКРЕСЕНИЕ

Въпрос: Как да разбираме първото възкресение, за което се говори в Откровение 20 глава?

Когато ние се новородим, тогава умираме з Христос и възкръсваме заедно с Него. От мъртви в греха, възкръсваме за нов живот. Бог ни избавя от властта на Сатана.

като благодарите на Отца, Който ни удостои да участвуваме в наследството на светиите в светлината; Който ни избави от властта на тъмнината и ни пресели в царството на Своя възлюбен Син. Кол. 1:12-13

Ние ставаме Божии деца и сънаследници с Иисус Христос. Бог ни прави царство от свещеници и ние царуваме с Христос тук, на земята.

.....На този, Който ни люби, и ни е развързал от греховете ни чрез кръвта Си, и Който ни е направил Царство от свещеници на своя Бог и Отец, на Него да бъде слава и господство във вечни векове. Амин. Откр. 1:5-6
И пеят нова песен, думайки: Достоен си да вземеш книгата и да разпечаташ печатите й: защото си бил заклан, и със Своята кръв си изкупил за Бога човеци от всяко племе, език, люде и народ и направил си ги на нашия Бог царство и свещеници; и те царуват на земята. Откр. 5:9-10

Не царуваме сами по себе си. Само когато Царят живее в нас - когато не ние, а Христос живее в нас – тогава царуваме. Христос е с нас тук, защото където двама или трима са събрани в Неговото име, там е и Той посред тях.

В същото време Божието царство още не е тук. Ние сме в постоянна борба със сатана. Христос още не е установил царството си на земята. Вярващите все още не царуват с Него. Знаем, че Иисус сега не е с нас, но скоро ще дойде.


С други думи, Божието царство е тук и все още не е. Както някой е казал: Теологически е тук. Физически - все още не е.


-5-

ВРЪЗВАНЕТО НА САТАНА

Въпрос: Как да тълкуваме връзването на сатана?

Ще се спрем първо на думите на Спасителя:

Пък и Аз ти казвам, че ти си Петър и на тая канара ще съградя Моята църква; и портите на ада няма да й надделеят. Ще ти дам ключовете на небесното царство; и каквото вържеш на земята, ще бъде вързано на небесата, а каквото развържеш на земята, ще бъде развързано на небесата. Мат. 16:18-19

Иисус каза на Петър, че му дава ключовете на Небесното царство. Каза му още, че каквото върже на земята, ще бъде вързано на небесата и каквото развърже на земята, ще бъде развързано на небесата. Все пак, Иисус не му даде ключове, нито Петър се занимаваше с връзване и развръзване. Иисус говореше образно и в същото време ясно на Петър. Петър Го разбра, защото не Го пита нищо. Знаем, че Петър не беше от тези, които няма да попитат, ако не са разбрали. Искам да кажа, че понякога образното говорене е по-точно и ясно от дефинициите, но това е друга тема.

И така, Иисус дава власт на Петър, а след това и на всички апостоли, да връзват и да развързват грехове. Иисус им даде власт да прощават и да задържат грехове. Връзването и развързването бяха преобрази на властта, дадена на апостолите.

И видях, че слизаше от небето един ангел, който държеше в ръката си ключа на бездната и една голяма верига. Той улови змея, старовременната змия, която е дявол и сатана, и го върза за хиляда години и,като го хвърли в бездната, заключи и я запечата над него, за да не мами вече народите, преди да се свършат хилядата години, след което той трябва да бъде пуснат за малко време. Откровение 20:1-3

В Откровение, където Иоан описва знаменията, които вижда, отново се говори за ключове. Но този път става въпрос за един ключ – ключа за бездната. Говори се също и за връзване и развръзване на Сатана. Четем, че Сатана първо е вързан за 1000 години. След това е развързан за малко и накрая хвърлен в огненото езеро.

Тук отново с връзването и развръзването се символизира власт. Но този път става въпрос за властта на Сатана. На друго място властта на Сатана е сравнена с тъмнина. Затова Иисус е оприличен на светлина, която е огряла в тъмнината. Светлината на Иисус прогони тъмнината и донесе прогледване на народите. С връзването на Сатана се символизира прекратяването на неговата власт. Властта му, която е имал над народите за да ги  мами, е вързана. Нека бъда ясен – това не значи, че Сатана не действа. Властта му е спряна, за да може възкресените да царуват с Христос. Тези възкресени са новородените. Това са хора от всеки народ и език – затова е казано, че Сатана вече не може да мами народите. Те царуват с Христос 1000 години – т.е. много дълго време.

Развързването на Сатана на края, за мен символизира отстъплението в последното време. Когато дойде голямото отстъпление, тогава сатана ще бъде развързан. Когато масово вярващите започнат да изповядват християнство без Христос, тогава те отново ще паднат под властта на Сатана, защото Този , който го спира не живее вече в тях.



-6-

ДОИЗЯСНЯВАНЕ НА НЯКОИ ВЪПРОСИ ВЪВ ВРЪЗКА С ВРЪЗВАНЕТО НА САТАНА


ВЪПРОС: Как така сатана е вързан сега?

Както видяхме от предишната част връзването илюстрира прекратяването на властта на сатана. Иисус даде на учениците си власт над „всяка вражеска сила”. Това бе началото на прекратяването на неговата власт.

Седемдесетте ученици се върнаха с радост и казваха: Господи, в Твое име и бесовете се покоряват нам. А Той им рече: видях сатаната, как падна от небето като светкавица; ето, давам ви власт да настъпвате на змии и скорпии и на всяка вражеска сила; и нищо няма да ви повреди; Лук. 10:17-19
На кръста победата на Христос бе окончателна. Властта на сатана бе прекратена:

като отне силата от началства и власти, Той ги явно изложи на позор и на кръста възтържествува над тях. Кол. 2:15
Сега е съд над тоя свят; сега князът на тоя свят ще бъде изпъден вън. Йоан 12:31

Сатана е вързан за вярващите. Те не са под властта на сатана:

като благодарите на Бога и Отца, Който ни направи способни да участвуваме в наследството на светиите в светлината, избави ни от властта на тъмнината и ни премести в царството на възлюбения Си Син, Кол 1:12-13

ВЪПРОС: Продължава ли сатана да действа?

Сатана продължава да действа:

Но Петър каза: Анание, защо сатаната изпълни сърцето ти да излъжеш Духа Светаго и да скриеш от стойността на нивата? ДА 5:3
да го предадете на сатаната, за омаломощаване на плътта, та духът да бъде спасен в деня на Господа нашего Иисуса Христа. 1Кор. 5:5
облечете се във всеоръжието Божие, за да можете устоя против дяволските козни, Еф. 6:11

ВЪПРОС: Как така Сатана е вързан пък продължава да действа?

Така както и бесовете изгонени от хората - въпреки че са изгонени, те продължават да действат, като изкушават тези хора.

Ако пък Аз изгонвам бесовете с Божий Дух, то значи, дошло е до вас царството Божие. Или, как може някой да влезе в къщата на силния и да ограби покъщнината му, ако първом не върже силния? и тогава ще ограби къщата му. Мат.12:28-29

Иисус използва сравнението с връзване на силния, за да илюстрира установяването на Божието царство на земята. В конкретния случай Той изгони демоните, които владееха над обладаните тогава. Тези хора бяха освободени от властта на демоните, но не значи, че демоните след това не ги изкушаваха. Така и Сатана е вързан за нас, но продължава да ни изкушава.

ВЪПРОС: Кои са измамените от сатана?

Не е ли всеки невярващ измамен от Стана?! Не са ли вярващите тези, които не са мамени от Сатана?!

Но ако благовестието, което проповядваме, е покрито, то е покрито за тия, които погиват, - за тия, невярващите, чиито ум богът на тоя свят е заслепил, за да ги не озари светлината от славното благовестие на Христа, Който е образ на Бога. 2Кор. 4:3-4

Измамените са невярващите. Сатана е вързан за вярващите.



-7-

ПРОКЛЕТ КОЙТО ПРИБАВИ ИЛИ ОТНЕМЕ


ВЪПРОС: Казано е: 
Аз свидетелствувам на всекиго, който слуша думите на пророчеството в тая книга: Ако някой притури на тях, Бог ще притури върху него язвите, написани в тая книга, и, ако някой отнеме от думите на тая пророческа книга, Бог ще му отнеме дела от дървото на живота и от светия град, които са описани в тая книга. Откр. 22:18-19.  
Ако не тълкуваш последните събития от Откровение буквално, не означава ли че отнемаш или прибавяш на книгата?

Какво означава забраната да не отнемеш и да прибавиш от Откровение? Нима означава да не тълкуваш символиката в него? Или означава че всичко описано в Откровение е буквално и изчерпателно? Не. Тази забрана е, за да не се отклоняваме от истината.

Позволете ми да ви попитам и аз. Вие буквално ли тълкувате Откровение 20 глава? Да видим тогава, кои възкръсват при първото възкресение. Според буквалното описание на Откровение, това са:

1. Обезглавените за благовестието и Божието слово
2. Непоклонилите се на звяра (Антихриста) и образа му и не приели печата му

3. Не са посочени останалите праведници, които не са обезглавени и които не са живяли по времено на звяра.

Да се каже, че това е възкресение на всички праведници, означава да се приеме, че описанието не е напълно буквално или поне не е цялостно. Т.е прибавя се това, което се знае, че е истина.

Забраната „да не отнемаш и да не прибавяш” е дадена с цел да се следва истината, а не за да ни забрани да тълкуваме.

Няма коментари:

Публикуване на коментар